Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om Mäns samtalsstilar - Sida 1 av 1

SprÄk, kön och makt i klassrummet : En studie bland andrasprÄksinlÀrare pÄ grundlÀggande vuxenutbildning

Syftet med studien Àr att undersöka kvinnors och mÀns sprÄk kopplat till genus och makt. Jag undersöker talutrymmet och ser pÄ kopplingen mellan kön och tvÄ olika Àmnesval som diskuteras. SprÄkbruket analyseras dÀrefter utifrÄn ett genus och maktperspektiv.Metoden Àr i huvudsak kvalitativ och bestÄr av observation och analys av en videoinspelning med 20 informanter under en lektion i svenska som andrasprÄk pÄ grundlÀggande vuxenutbildning.I studien framkommer att genusmönstren Àr starka och samma genusmönster lyser igenom hos alla informanterna trots att de vuxna andrasprÄkseleverna har socialiserats i skilda kulturer. MÀn tar för sig i klassen och Àger mycket av talutrymmet under lektionstid samt styr diskussionsÀmnena medan kvinnorna Àr tillbakahÄllna och tillÄter och i viss mÄn Àven stödjer mÀnnen i deras agerande. Studien överensstÀmmer i mycket med tidigare forskning om mÀns och kvinnors samtalsstilar..

Idiolekter - individuella sprÄk : En sprÄkvetenskaplig tvillingstudie

Denna studie har gÀllt tvÄ tvillingars idiolekter, och undersökningen har sökt finna skillnaderna mellan deras talsprÄk. En idiolekt kan analyseras som resultatet av en mÀnniskas identitet, register och anpassningen den gör till vÀrlden runtomkring sig. Resultaten av undersökningen har visat att informanterna Eva och Idas idiolekter skiljer sig frÄn varandra pÄ alla tre plan. BÄda har ett ordförrÄd med hög stilnivÄ, Àven om Evas Àr mer akademiskt Àn Idas, vilket kan bero pÄ att Evas studier Àr huvudsakligen pÄ svenska medan Idas Àr pÄ engelska. Eva Àr mer sÀker i sina uttalanden Àven om hon ofta pÄpekar att det hon sÀger Àr hennes Äsikt.

Att sprÄka om sprÄket : En analys av sex elevers gruppsamtal om sprÄkfrÄgor

Detta arbete bygger pÄ videoinspelningar av samtal, dÀr tvÄ elevgrupper löste vardera tvÄ uppgifter inom ramen för gymnasieskolans kurs svenska A. Syftet Àr att undersöka hur gruppsamtal kring sprÄkliga frÄgor fungerar och hur eleverna anvÀnder i sprÄksammanhang adekvata fackuttryck.Den teoretiska bakgrunden utgörs av Lev Vygotskijs sprÄksyn och begreppet nÀrmaste utvecklingszon samt en sociokulturell uppfattning om sprÄket som medierande verktyg för att uttrycka vÄr bild av omvÀrlden. GrundlÀggande Àr att individens sprÄkutveckling sker genom kommunikation och samspel.Som analysverktyg fungerar teorier om samtalsstilar och skapande av gemensam mening. SÀrskild uppmÀrksamhet Àgnas Ät hur eleverna försöker skapa en fungerande kommunikation genom att anvÀnda stringenta uttryck i form av facksprÄk.Analysen visar att eleverna, Àven dÄ de Àr orienterade mot gruppen och mot uppgiften och med en asymmetrisk och samarbetande samtalsstil, brister i effektivitet dÄ de inte anvÀnder ett gemensamt fungerande facksprÄk. I frÄga om en av de tvÄ uppgifter som eleverna arbetade med, valde eleverna helt enkelt en diskurs som möjliggjorde en privat kod.Arbetet belyser didaktiska problem i förhÄllande till uppgiftskonstruktion och undervisningens organisation och föreslÄr framtida forskning om elevers sprÄkliga diskurs..

Äkta mĂ€nniskor : Om talsprĂ„kliga fenomen och samtalsstilar i mĂ€nniskors och hubotars samtal

Syftet med den hĂ€r studien Ă€r att undersöka hur man i serien Äkta mĂ€nniskor vĂ€ljer att Ă„terskapa talsprĂ„kliga fenomen som pauser, tvekljud, stamningar, reparationer och samtidigt tal, i dialoger beroende pĂ„ om karaktĂ€rerna som talar Ă€r hubotar, en typ av robot, eller mĂ€nniskor. Syftet Ă€r Ă€ven att undersöka hur dessa dialoger förhĂ„ller sig till de tvĂ„ samtalsstilarna respekt- och hĂ€nsynsstilen och nĂ€rhets- och engagemangsstilen beroende pĂ„ talarens arttillhörighet. Materialet bestĂ„r av nio dialoger frĂ„n seriens andra sĂ€song som fanns tillgĂ€nglig pĂ„ SVT play under vintern 2013?2014. Dialogerna transkriberades med hjĂ€lp av CA-analys.

Utbildning ? men sen dÄ?

BakgrundDenna undersökning Àr en del i utvÀrderingen av en utbildningssatsning, HOVIK ? hot ochvÄld i KriminalvÄrden, som KriminalvÄrden genomfört under 2007. MÄlet var att skapa enbÀttre arbetsmiljö genom att förebygga hot- och vÄldssituationer och dÀrigenom minskasjukskrivningstalen. Utbildningen innehöll sjÀlvskydd (nedlÀggningsteknik) och?Vardagssamtal?, vilket bestÄr av de tre olika samtalsstilarna lyssna, instruera och vÀgleda.Dessa samtalsstilar Àr ett verktyg för kriminalvÄrdarna att anvÀnda i de samtal de dagligen harmed klienterna.SyfteVi vill i denna uppsats studera effekterna av en utbildningssatsning, HOVIK, som genomförtsinom KriminalvÄrden.